NIEUW: Rockfon lanceert Chicago Metallic™ Matt white 11

Matwit ophangsysteem evenaart witheid (L-waarde 93,5) en glansgraad (GU 2 onder hoek 60/80 graden) van plafondtegels

Rockfon (onderdeel ROCKWOOL) lanceert een nieuw mat wit ophangsysteem voor vlak inleg- of doorzaktegels: Chicago Metallic™ Matt white 11. Het nieuwe ophangsysteem is voorzien van een innovatieve laklaag die licht en kleuren op dezelfde manier weerkaatst als de plafondtegels. De kleur en glansgraad van Chicago Metallic™ Matt white 11 evenaart deze van de (ultra) witte plafondtegels Blanka, Krios en Sonar waardoor het plafond een zeer monolithische uitstraling krijgt. Deze innovatie speelt in op de vraag van architecten en plafondmontagebedrijven om het verschil in glans en kleur tussen ophangsystemen en tegels te verkleinen. Het nieuwe mat wit systeemprofiel heeft dezelfde eigenschappen en voordelen als de bestaande Chicago Metallic-ophangsystemen. Het profielsysteem werd succesvol getest op kras- en vingerafdrukgevoeligheid en installatiegemak. Chicago Metallic Matt white 11 is onbrandbaar (klasse A1, volgens norm EN-18501-deel 1) en behoudt zijn karakteristieken gedurende zijn levensduur (duurzaamheidsklasse B volgens productnorm EN-13964: 2014).

De innovatieve laklaag van Chicago Metallic™ Matt white 11 bevat een minuscuul reliëf waardoor lichtstralen niet meteen worden teruggekaatst, maar in verschillende richtingen worden verdeeld. Het ophangsysteem heeft hierdoor bijna dezelfde, zeer lage glansgraad als de plafondtegels, namelijk 2 to 3 Gloss Units (GU, teruggekaatste eenheden licht van een lichtbron die onder 60 of 80 graden op het oppervlak wordt geschenen). Met een L-waarde van 93,5 benaderen de profielen een zuiver witte kleur (L-waarde 100). ‘Dankzij de nieuwe laklaag weerkaatst het ophangsysteem licht en kleuren op dezelfde manier als onze plafondtegels. Er is minder reflectie van omgevingskleuren bijvoorbeeld van een gekleurde wand. Hierdoor liggen de gridkleur en tegelkleur dichter bij elkaar.’, aldus Wilfried Stessel, manager development grid & accessoires van Rockfon.

Mat effect zonder krassen en vingerafdrukken

De nieuwe laklaag is ontwikkeld in samenwerking met een toonaangevende staalleverancier en verfleverancier. De uitdaging was om de juiste balans te bereiken tussen hardheid – nodig voor transport en krasgevoeligheid – en matheid. ‘Matheid aanbrengen in een zeer dunne laag is moeilijk’, aldus Stessel. ‘Het betekent dat je reliëf moet creëren, maar niet teveel, want dan zouden visuele lijnen ontstaan tijdens het productieproces. Door te variëren in laagdikte en de chemische samenstelling zijn we tot de juiste balans gekomen.’

Omdat de profielen verpakt zijn in een standaard kartonnen verpakking is er geen risico op beschadiging tijdens het transport. De krasongevoelige laklaag minimaliseert ook de kans op schade tijdens de montage en vuile vingerafdrukken kunnen gemakkelijk gereinigd worden.

Succesvol getest

Rockfon liet het nieuwe ophangsysteem tijdens het ontwikkelingsproces uitvoerig testen door afbouwpartners op kwaliteitscriteria zoals verpakking, transport, krasgevoeligheid, vingerafdrukgevoeligheid en installatiegemak. Maas Afbouw uit Terneuzen was betrokkenen bij twee tests in de Rockfon-fabriek in Wijnegem (B). Eigenaar Erwin de Bruin is absoluut voorstander van het nieuwe mat witte ophangsysteem, meer bepaald in combinatie met de Rockfon Blanka-plafondtegel. ‘Het kleurverschil tussen Rockfon Blanka en de bestaande profielen was sterker dan met andere, minder witte tegels. Dat is met dit nieuwe ophangsysteem opgelost.’ de Bruin is ook positief over het installatiegemak. ‘Dat verloopt zoals we gewend zijn; we knippen net zo makkelijk en er is geen beschadiging.

Vanaf nu is het nieuwe mat witte ophangsysteem verkrijgbaar in België.

Karin Struys

UPR Corporate

Persberichten in je mailbox

Over Rockfon

Rockfon® is een toonaangevende leverancier van akoestische oplossingen en ophangsystemen in steenwol en metaal voor plafonds. Met de overname van Chicago Metallic® kan Rockfon zijn klanten een volledig plafondsysteem aanbieden dat de plafondpanelen in steenwol van Rockfon combineert met de ophangsystemen van Chicago Metallic. De complete plafondsystemen van Rockfon vormen een snelle en gemakkelijke oplossing om mooie en comfortabele ruimten te creëren. De systemen zijn eenvoudig te installeren en gaan lang mee. Ze beschermen mensen tegen lawaai en de verspreiding van vuur, en leveren een constructieve bijdrage aan een duurzame toekomst. Rockfon is een dochteronderneming van het Deense Rockwool International A/S, ‘s werelds grootste producent van producten in steenwol. Rockwool stelt meer dan 10.000 mensen in 40 landen tewerk en is genoteerd op de NASDAQ OMX Nordic Exchange-beurs van Kopenhagen. Meer informatie vindt u op www.rockfon.com.

vl.rockfon.be